Badanie osób z niepełnosprawnością intelektualną
U osób z niepełnosprawnością intelektualną problemy wzrokowe występują częściej, niż u osób zdrowych. Zatem pacjenci z niepełnosprawnością intelektualną powinni też częściej korzystać z badania wzroku. Tymczasem to badanie jest u nich niejednokrotnie pomijane ze względu na inne, bardziej ewidentne problemy zdrowotne będące przyczyną samej niepełnosprawności. Również brak aktywności tych pacjentów i ich trudności z przyswajaniem informacji są tłumaczone samą niepełnosprawnością intelektualną, a nie zaburzeniami widzenia. Rodzice i opiekunowie często nie zdają sobie sprawy z tego, że ich podopieczny może mieć wadę wzroku, która może dodatkowo ograniczać jego sprawność intelektualną i możliwości rozwoju. Tymczasem problemy wzrokowe mogą znacząco utrudniać interakcję ze środowiskiem, a także powodować dyskomfort i trudności ze skupieniem uwagi nawet u osób zdrowych. A zatem tym bardziej w grupie osób niepełnosprawnych, u których kontakt z otoczeniem jest utrudniony już z powodu samej niepełnosprawności eliminowanie dodatkowych czynników mogących hamować ich rozwój ma fundamentalne znaczenie.
Z kolei samo badanie wzroku bywa dużym wyzwaniem dla pacjentów z niepełnosprawnością intelektualną. Nieoczekiwany kontakt fizyczny z urządzeniami, wymuszona postawa ciała, czy nieprzewidywalność kolejnych etapów pomiaru, są dla tych osób źródłem stresu i lęku przed badaniem. Naturalnym skutkiem tych emocji jest więc brak współpracy ze specjalistą.
Co więcej, niestety również wielu specjalistów (okulistów, optometrystów, optyków) ma trudności w pracy z pacjentami z niepełnosprawnością intelektualną. Specjaliści obawiają się kontaktu z osobami niepełnosprawnymi, a także brak im wiedzy, czasu lub narzędzi do przeprowadzenia u nich badania wzroku. Wszystko to sprawia, że dostęp osób z niepełnosprawnością intelektualną do badania wzroku jest utrudniony i niestety jest to problem ogólnopolski.
Tymczasem my chcemy przeciwdziałać temu zjawisku i zaoferować pacjentom z niepełnosprawnością intelektualną dostęp do specjalistycznej diagnostyki i rehabilitacji wzroku.
Dlatego realizujemy autorski program badań wzroku dla osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Mogą z niego skorzystać pacjenci:
- z niepełnosprawnością intelektualną każdego stopnia,
- w każdym wieku,
- z całej Polski.
Ponadto jesteśmy Partnerem Kampanii “Zdrowa Społeczność Olimpiad Specjalnych”, której celem jest zapewnienie łatwo dostępnej, profesjonalnej opieki zdrowotnej sportowcom z niepełnosprawnością intelektualną.
W naszej praktyce:
- rozumiemy, że tradycyjne badanie wzroku może być trudne dla pacjenta z niepełnosprawnością intelektualną – dlatego zwłaszcza u pacjentów z utrudnionym kontaktem wykorzystujemy metody bezdotykowe, proste i jak najmniej stresujące dla badanego;
- korzystamy z nowoczesnych urządzeń i staramy się dostosować do możliwości pacjenta;
- gdy dostępne narzędzia diagnostyczne zawodzą, staramy się sami konstruować nowe;
- do badania podchodzimy kreatywnie i poświęcamy pacjentowi tyle czasu, ile potrzebuje;
- chętnie rozmawiamy i współpracujemy z rodzicami i opiekunami pacjenta;
- jeśli badanie wymaga z naszej strony szczególnego przygotowania, staramy się sprostać tym potrzebom;
- dbamy o przyjazną atmosferę nie tylko podczas badania, ale całej wizyty w naszej klinice;
- przyjmujemy pacjentów z każdym stopniem niepełnosprawności intelektualnej.
Nasza klinika jest przygotowana do pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną.
Nasi specjaliści i cały personel są przeszkoleni i doświadczeni w pracy z tymi pacjentami.
Dla każdego naszego pacjenta z niepełnosprawnością intelektualną planujemy podczas pierwszej konsultacji optometrycznej indywidualny program działań wspierających jego wzrok. Uzależniony jest on każdorazowo od sytuacji i potrzeb pacjenta i może się składać z elementów takich, jak:
- badanie wady wzroku i określenie mocy korekcji,
- wykonanie okularów korekcyjnych,
- konsultacja okulistyczna,
- dobór pomocy wzrokowych dla osób słabowidzących,
- ocena widzenia obuocznego,
- terapia widzenia przy zaburzeniach widzenia obuocznego.
Wszelkie działania diagnostyczne i rehabilitacyjne realizowane są w porozumieniu z rodzicem lub opiekunem badanego, a także (według możliwości) z samym pacjentem.